• 06 - 267 063 82
  • Ma - Za: 8:00 - 18:00
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Module 1. Toekomstgericht onderwijs

 

 Hoe geef ik actief vorm aan het onderwijs voor de volgende generaties?

 

De module in het kort

Laat je inspireren. Zet oude paradigma’s af tegen nieuwe inzichten en kom tot een duurzaam perspectief op het onderwijs voor de komende decennia.

 

Centrale vragen die behandeld gaan worden

  • Welke functie heeft het onderwijs in onze tijd op het individu en de samenleving vanuit diverse perspectieven? (historisch, sociaal/maatschappelijk, economisch en psychologisch)
  • Hoe voltrekken leerprocessen zich bij mensen (breinkennis)?
  • Welke contextvariabelen zijn bepalend voor het leren?
  • Welke invloed heeft fysieke activiteit op leerprocessen en het functioneren van het geheugen? 
  • Welke concepten en ideeën over onderwijs (en het leren van morgen) zijn denkbaar in relatie tot huidige onderwijsbestel?

 

Leerdoelen: Toekomstgericht onderwijs

  • Je kan de functie van onderwijs vanuit verschillende perspectieven duiden;
  • Je kan bronnen analyseren m.b.t. de functie van het onderwijs;
  • Je kan informatiebronnen actief raadplegen, ordenen en de relevantie beoordelen;
  • Je kan tot een beargumenteerd overzicht komen van factoren die inzicht geven in de functie van het onderwijs;
  • Je kan de verschillen in functies van onderwijs duiden door de tijd. Dit zowel op maatschappelijk niveau als individueel niveau;
  • Je kan een betoog houden over wat kan bijdragen aan toekomstgericht en toekomstbestendig onderwijs;
  • Je kan onderstaande stelling onderbouwen, weerleggen en nuanceren: “Aandacht hebben voor vaardigheden van de toekomst kan de oplossing zijn voor kinderen die nu niet goed bediend worden in het onderwijs”;
  • Idem voor de stelling: “Kennisoverdracht heeft geen meerwaarde in het ontwikkelen van kinderen”;
  • Je kan bestaande en nieuwe informatie over het leren van mensen kritisch onderzoeken;
  • Je kan nieuw verworven kennis toepassen over het leren van mensen in het construeren van een nieuw eigen wetenschappelijk onderbouwd perspectief op leerprocessen;
  • Je bent in staat persoonlijke mentale modellen en overtuigingen bij te stellen en te nuanceren, over hoe leren zich voltrekt;
  • Je bent in staat om op een aantrekkelijke en overtuigende wijze andere mensen mee te nemen in een wijziging van perspectief op het leren van mensen;
  • Je kan informatie creëren en aanreiken over het leren van mensen aan anderen;
  • Je bent in staat om informatie over de functie van het onderwijs en het leren van mensen te gebruiken in andere contexten om tot (innovatieve) ontwikkel-arrangementen te komen;
  • Je bent in staat om verworven kennis en inzichten over de functie van onderwijs en het leren van mensen te gebruiken en creatief aan te wenden. Dit in de zin dat je concreet nieuwe onderwijs-, ontwikkel- en ontmoeting concepten kan uitdenken;
  • Je bent in staat ontwikkelde onderwijsconcepten te vertalen naar teamontwikkeling en keuzes m.b.t. personele samenstelling van onderwijsteams. 

 

Praktische informatie

  • 2 keer twee dagen inclusief twee avondbijeenkomsten of vijf afzonderlijke bijeenkomsten van een dag;
  • Wisselende gastsprekers en trainers;
  • Individueel inschrijven of als bestuur voor 1 of meerdere modules;
  • Prijs: €1.550,- ex. BTW. Pakketkortingen mogelijk.
  • Startmomenten en locaties in overleg. We starten ieder kwartaal nieuwe modules bij u in de buurt;
    • Aankomende start in Arnhem. Data: 19-20 februari en 22-23 mei 2018

 

 

Pin It

Voordelen

  • Lage tijdsbelasting
  • Geen toetsen
  • Inhoudelijk sterk
  • Scherpe prijs
  • In de buurt
  • Inspirerende sprekers

Meer informatie?

Geaccrediteerd