• 06 - 267 063 82
  • Ma - Za: 8:00 - 18:00
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Module 6. Kennis- en kwaliteitsontwikkeling

 

 

Hoe verhoog ik de leeropbrengsten van leerlingen?

 

De module in het kort

Je leert hoe je als leider betekenisvolle interventies kan plegen om de kwaliteit van je organisatie te verhogen.

 

Centrale vragen die behandeld worden

  • Hoe benader ik kwaliteit van diverse management perspectieven (strategisch, organisatorisch en operationeel)?
  • Hoe kan ik het ‘leren’ (van leerlingen en leraren) in mijn organisatie stimuleren?
  • Hoe stimuleer en borg ik transparantie en verantwoording als schoolleider?

 

Leerdoelen: Kennis en kwaliteitsontwikkeling

  • Je kan benoemen en hebt inzicht in hoe strategisch management (de afstemming op de omgeving inclusief het richten van de organisatie) van invloed is op de kwaliteit van het primaire proces van de organisatie.
  • Je kan aangeven hoe strategische keuzes van invloed zijn op de organisatorische en de operationele keuzes en wat dat voor betekenis heeft voor het investeren op kwaliteit van het primaire proces.
  • Je kan de samenhang tussen de strategische, de organisatorische en de operationele keuzes illustreren met voorbeelden uit de werkpraktijk.
  • Je kan de samenhang tussen de strategische, de organisatorische en de operationele keuzes in een zelf ontworpen model visualiseren. 
  • Je kan benoemen welke beleidsdomeinen in de eigen organisatie in samenhang de kwaliteit van het strategische beleid beïnvloeden.
  • Je kan daarbij een onderscheid aangeven tussen beleid m.b.t. het primaire proces en het beleid wat de ondersteunende processen betreft. 
  • Je kan aangeven welke managementtaken, managementactiviteiten en managementrollen een schoolleider idealiter vervult in het borgen van de kwaliteit van het strategische, het organisatorisch en het operationele managementproces.
  • Je kan een drieluik maken waarin voor het strategische, het organisatorische en het operationele management inzichtelijk is gemaakt waar de beïnvloeding punten en momenten liggen voor een schoolleider.
  • Je kan met behulp van het model van Knoster aangeven wat de implicaties zijn voor alle organisatiedomeinen, zodra het strategische proces kwalitatief onder de maat is.
  • Je kan benoemen hoe de taak-, functievorming en taakverdeling in een organisatie van invloed kan zijn op de kwaliteit van het primaire proces. 
  • Je kan interventiemogelijkheden toepassen bij medewerkers als zijnde een bron die van invloed kan zijn op de kwaliteit van het primaire proces.
  • Je kan aangeven welke management taak en activiteit een schoolleider idealiter vervult in het borgen van de kwaliteit van het operationele proces. 
  • Je kan aangeven welke motivationele-, psychologische en maatschappelijke factoren een verklaring bieden voor waarom individuele medewerkers zichzelf wel of juist niet willen ontwikkelen op hun vakgebied.
  • Je kan aangeven welke factoren een verklaring bieden voor waarom medewerkers als groep zich wel of juist niet willen ontwikkelen. 
  • Je kan beargumenteren hoe de ontwikkeling van medewerkers van invloed kan zijn op de kwaliteit van het primaire proces (in de zin van nieuwe kennis verwerven en/of bestaande kennis activeren). 
  • Je kan voor het primaire proces van de eigen organisatie aangeven welke kennisontwikkeling bij medewerkers de meeste impact zal hebben op de kwaliteit van het primaire proces. 
  • Je kan aangeven op basis waarvan leerprocessen van elkaar onderscheiden kunnen worden. 
  • Je kan aangeven wat leervoorkeuren van mensen voor betekenis heeft voor het vormgeven van ontwikkeling in een organisatie. 
  • Je kan aangeven hoe transfer van kennis tussen professionals plaats kan vinden. 
  • Je kent verschillende manieren om de output en outcome van ontwikkelprocessen te monitoren, te beoordelen en te delen met belanghebbenden. 
  • Je bent op de hoogte van leerconcepten en onderzoeksmethodieken waarmee kennisontwikkeling en kwaliteitsontwikkeling in (school) organisaties gevolgd kunnen worden. 
  • Je kan in een presentatie van vijf minuten naar organisatie leden en (of derden) het eigen kennisontwikkelingsbeleid en kwaliteitsbeleid duiden als deel van de totale organisatiesturing. 
  • Je hebt kennis van transparante outputverantwoording. Je bent vaardig in het ophalen van feedback op deze verantwoording en je weet deze om te zetten in veranderintenties. 

 

Praktische informatie

  • 2 keer twee dagen inclusief twee avondbijeenkomsten of vijf afzonderlijke bijeenkomsten van een dag.
  • Wisselende gastsprekers en trainers.
  • Individueel inschrijven of als bestuur voor 1 of meerdere modules.
  • Prijs: €1.550,- ex. BTW. Pakketkorting mogelijk.
  • Startmomenten en locaties in overleg. We starten regelmatig nieuwe modules bij u in de buurt; 
    • Aankomende start in Utrecht , 2 keer 2 dagen, incl. avond en overnachting. Data:
      Maandag 24 en dinsdag 25 september 2018
      Maandag 12 en dinsdag 13 november 2018

 

 

Pin It

Voordelen

  • Lage tijdsbelasting
  • Geen toetsen
  • Inhoudelijk sterk
  • Scherpe prijs
  • In de buurt
  • Inspirerende sprekers

Meer informatie?

Geaccrediteerd