• 06 - 267 063 82
  • Ma - Za: 8:00 - 18:00
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Module 3. In relatie staan tot de omgeving

 

 
Hoe bind en boei ik het meest effectief mijn relaties?

 

De module in het kort

Leer hoe je beter relaties boeit en bindt met relevante belanghebbenden en betrokkenen binnen en buiten de eigen school.

 

Centrale vragen die behandeld worden

  • Hoe ga ik effectief om met de bestuurlijke en toezichthoudende krachtenvelden?
  • Welk rollen dien ik te nemen in de relatie tot de ouders en hoe zet ik deze strategisch in?
  • Hoe voer ik effectief relatiebeheer met alle stakeholders?

 

Leerdoelen: In relatie tot de omgeving

  • Je kan een overzicht maken van de verschillende gebruikte bestuurlijke constructen in het onderwijs;
  • Je kan per bestuurlijk construct aangeven welke implicaties dat heeft per gremium van functionarissen;
  • Je kan per bestuurlijk construct aangeven welke rol -met bijbehorende bevoegdheden- het vervult;
  • Je kan sturen vanuit verschillende bestuurlijke constructen;
  • Je kan aangeven wat overwegingen zijn die horen bij de keuze voor een bepaald bestuurlijk construct;
  • Je kan benoemen hoe de vorming van (grotere) onderwijs besturen van invloed is geweest op -en in- de verschillende individuele scholen;
  • Je kan aangeven hoe vanuit een specifiek construct de beïnvloeding qua beleidsontwikkeling zich voltrekt tussen management en bestuurlijk/toezichthoudende orgaan;
  • Je kan een scenario beschrijven waarbij de informatie en verantwoordingsplicht van het bestuur naar de belanghebbenden op alternatieve wijze vorm krijgt;
  • Je kan aangeven hoe management en bestuur/toezichthoudend orgaan idealiter samenwerken;
  • Je kent de wensen die ouders voor hun kind in het onderwijs hebben, zoals deze uit onderzoek naar voren komen;
  • Je kan aangeven waar wensen op basis van sociaal milieu, culturele achtergrond en demografische factoren van elkaar kunnen verschillen;
  • Je kan verklaren waarom ouders van nu op een andere wijze een relatie aangaan met de school en professionals dan 30 jaar geleden;
  • Je kan verschillende school -en persoonsfactoren benoemen die maken of ouders een bijdrage aan de school willen leveren;
  • Je kan een overzicht maken van informatiekanalen die mensen in de samenleving gebruiken om in verbinding met elkaar te staan en wat de wijze is waarop in de schoolse omgeving de verbinding/interactie wordt vormgegeven;
  • Je weet deze kanalen in te zetten om de school structureel afgestemd te houden op de wensen van haar omgeving; 
  • Je kan aangeven welke organen in de school, ouders een platform bieden om te participeren;
  • Je kan aangeven welke partnerschappen met ouders er mogelijk zijn en wat binnen het onderwijs argumenten zijn dat wel te doen, of juist niet;
  • Je kan een school ontwerpen waarin het actieve partnerschap met ouders als zijnde de belangrijkste bron van kennis en kunde integraal is opgenomen in het uitvoeren van het pedagogisch en didactisch proces;
  • Je kan beargumenteren dat betrokkenheid van ouders op het leerproces van kinderen effect heeft op de motivatie tot leren;
  • Je kan aangeven welke factoren een rol spelen in het realiseren van interorganisationele samenwerking;
  • Je kan aangeven hoe relatiebeheer een bijdrage kan leveren aan het realiseren van eigen strategische doelen;
  • Je kan aangeven waar goed relatiebeheer zich in onderscheidt van minder sterk relatiebeheer;
  • Je kan (toekomstige) uitdagingen in de demografische context van de organisatie inschatten op de waarschijnlijke impact;
  • Je kan context problematieken en casuïstiek uitwerken in verschillende oplossingsscenario’s.

 

Praktische informatie

  • 2 keer twee dagen inclusief twee avondbijeenkomsten of vijf afzonderlijke bijeenkomsten van een dag;
  • Wisselende gastsprekers en trainers;
  • Individueel inschrijven of als bestuur voor 1 of meerdere modules;
  • Prijs: €1.550,- ex. BTW. Pakketkortingen mogelijk.
  • Startmomenten en locaties in overleg. We starten regelmatig modules bij u in de buurt;
    • Aankomende start in Utrecht. Data: 19 / 20 maart en 16 / 17 april 2018

 

 

Pin It

Voordelen

  • Lage tijdsbelasting
  • Geen toetsen
  • Inhoudelijk sterk
  • Scherpe prijs
  • In de buurt
  • Inspirerende sprekers

Meer informatie?

Geaccrediteerd